Je potřeba mít strach ze sacharidů, či lepku ?

170

Ano i tohle řešíme na kváskových kurzech https://shop.divokapekarna.cz/kurzy/ .

Začnu ze široka . . . Blíží se nám Velikonoce, moc se na tyto svátky jara těším. A krom toho, že na kurzech dostanete recepty třeba na kváskový dlouze kvašený mazanec, tak Velikonoce jsou i svátky znovuzrození.

V mnoha případech ke mě ženy chodí právě pro takový osobní restart. Nebo nasměrování ke zdravějšímu já.

Pokud nemáte celiakii a nebo alergii na lepek a jíte celozrnné bio potraviny, ideálně ve spojení s kváskem a dlouhým kynutím, v rozumné míře, tak rozhodně strach ze sacharidů – lepku mít nemusíte.

Vynechání sacharidů a lepku je spíše módní záležitostí, dietou, která je krátkodobým a krátkozrakým řešením.

Sama jsem pečivo dva roky nejedla. Otékal mi krk a až po dvou letech jsem zjistila, že mám alergii na přidávaná aditiva, které se bežně v konvenčních pekárnách do bílého pečiva přidávají ….

Mouka celozrnná v bio kvalitě , která obsahuje opravdu celé zrno včetně klíčku, to je surovina, která když se spojí s kváskem a taky procesem dlouhého kvašení, je potravina, která má pro náš organismus obrovské množství benefitů. Potravina, která plně uspokojí naše metabolické hormony. A také je drží v rovnováze .

Takováto potravina má přirozenou stopku. Co to znamená? Že člověk sní krajíček, či dva ( dle velikosti ) s nějakou bílkovinou a zeleninou a cítí že je sytý. Pak se nepřejídáme.

Po dlouhou dobu bylo přejídání mým velkým tématem, protože všichni přece říkají, že hladovět je špatný. No to jo, ale . . .

Víte jak poznáte že jste sytí ? Ne není to pocit plného žaludku, že nás bolí. To už jsme přejedeni.

Když si dáme vyvážené jídlo, na které se těšíme a chutná nám, tak po nějaké době jezení nám jídlo již nepřijde tolik chutné, neláká nás a to znamená, že jsme sytí. Do těla takovým jídlem dostáváme potřebné živiny a náš trávící systém může dát signál mozku na snížení chutě. Organismus dostal co potřebuje a další výživu již nepotřebuje. Jídlo je potřeba pořádně žvýkat a jíst vědomě. Nechystat si zbytečně velké porce, dívat se spíše na kvalitu než kvantitu. Může trvat i 20 minut než dorazí signál o sytosti do mozku. A to už nám ale může být těžko. Když do sebe jídlo naházíme, přebytečné kalorie se usadí a spolehlivě to bude na místech, kterých nechceme.

To všechno ale za předpokladu, že jsme zvyklí konzumovat čisté základní potraviny. A naše tělo dokáže tyto signály rozpoznávat.

Tyto signály po konzumaci brambůrek a sušenek = prázdných potravin nedostaneme, protože nemají pro tělo žádnou výživovou hodnotu.

Řekněme si narovinu, že s přibývajícím věkem věkem klesá schopnost těla vyrovnat se zpracováním sladkostí, slazených nápojů a potraviny z bílé mouky. Další velký vliv na zpracování potravin co neprospívají našemu tělu, zdraví je životní cyklus ženy. A pokud chceme zůstat zdravé a štíhlé i po 40 roku života je potřeba také pro to udělat nějakou změnu.

Nikdy není pozdě začít pečovat o své zdraví. Chce jen začít hezky krok po kroku.

Kurzy na potraviny z kvásku co dělám jsou specifické. Nejde mi o velké bubliny v chlebu a co nejlepší okénkový test a další věci co vídám na sociálních sítích. Protože celozrnná mouka oproti té konvenční obsahuje lepku o hodně méně, takže nedokáže vše. Jde mi o zdravou a o plnohodnotnou čistou potravinu, se skvělou chutí . Ale přiznám se, že chci i ať nějak vypadá to na 100%. Stejně jako já.

Se skvělou chutí! To je taky obrovsky důležitý fakt, protože každá zdravá potravina by nám měla i chutnat. Není to o konzumaci potravin co mají sice pro nás skvělou výživovou hodnotu, ale jíme je s odporem….

Bílé konvenční pečivo zacpává naše střeva, narušuje mikrobiom, nabourá hormonální rovnováhu v těle a doslova přeprogramovaná náš mozek. Vede o obezitě, závislosti a dalším nemocem.

Proto by jsme měli takovéto potraviny konzumovat výjimečně. Když už, tak vědomě a pokud si je dáme, tak si je dopřát bez výčitek. Vychutnat si je a pak se zase vrátit k naší standardní zdraví prospěšné stravě.

Jemně mletá celozrnná mouka mletá z celého zrna včetně obalu a klíčku obsahuje oproti bílé mouce řádově o 60% více vápníku, 76% více železa, 85% více hořčíku, 78% více zinku,77% více vitaminu B1, 80% více vitaminu B2, 86% více vitaminu E. 

Tato celozrnná mouka krásně voní, skvěle chutná a jsou v ní zachovány všechny živiny a nenasycené mastné kyseliny.

Z celozrnné BIO mouky se o něco hůře peče a také její trvanlivost je kratší. Je to z důvodu přítomnosti olejnatého klíčku, proto se mouka musí skladovat kratší dobu na temném, suchém a chladnějším místě. Ideálně v uzavřeném obalu.

Konvenčním režimu pěstování se používají obrovská množství syntetických hnojiv, také herbicidů a pesticidů, glyfosátů, fungicidů, insekticidů, mořidel, regulátorů růstu. To vše je samozřejmě obsaženo i v zrnu a následně v mouce.

V konvenci se také zrno geneticky upravuje právě pro větší obsah lepku! Při skladování zaplynovává, šlechtí pro lepší výnos, více lepku a lepší kynutí. Zrno je chemicky ošetřeno ihned po příjezdu do konvenčních mlýnů a tím je do mouky přimíchaná další chemie.

Obsahuje obrovské množství lepku, proto potraviny z bílé konvenční mouky jsou těžce stravitelné pro naše tělo. Ale konvenční mouka lépe kyne a může se déle skladovat. Proč? Protože jsou do mouky přidávány umělé kypříce, stabilizátory a konzervanty, často i mrtvý kvas pro lepší kytutí a další. 

Celozrnná BIO mouka má tedy více vitamínů, minerálních látek , lepé chutná a je skvělá pro naše trávení. Proč ? Právě díky menšímu obsahu lepku, obzvláště při zpracování s živou kulturou kvásku a metodě dlouhého kvašení. 

Zdraví je to nejcennější co máme.

A zdravé potraviny, co jíme s chutí se projeví i v naší krásné pleti, vlasech i fit těle, ale i klidnější mysli, protože náš druhý mozek máme právě v trávícím ústrojí.

Lucka

Ekologické výrobky co vyrábím, stejně jako kurzy a další informace naleznete na https://shop.divokapekarna.cz/kurzy/ .

Close
Divoká pekárna © Copyright 2020. All rights reserved.